Ontbijtmuffins
10 stuks

– 100 gr havermout
– 2 rijpe bananen
– 3 eieren
– 2 tl kaneel
– 2 tl vanille
– 1 tl (wijnsteen)bakpoeder
– snufje zout

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Plaats 10 muffinvormpjes in een bakvorm.
2. Voeg alle ingrediënten bij elkaar in een blender (of gebruik je staafmixer). Mix tot het een glad geheel vormt.
3. Schep 2 eetlepels van het mengsel in elk bakvormpje en bak de muffins in 30 minuten gaar.


Eiermuffins
12 stuks

– 10 eieren
– 1 lenteui (bosui)
– 1 rode paprika
– 1 rode ui
– Ongeveer 18 cherrytomaatjes
– Basilicum
– Zout en peper

Benodigdheden
– Muffinblik
– Oven
– Staafmixer (is wel handig..)
– Papieren muffinvormpjes (hoeft niet persé)

Eigenlijk kun je met de ingrediënten eindeloos variëren. Spekreepjes zijn bijvoorbeeld ook heel lekker in deze eiermuffins, of champignons, spinazie, rode, gele én groene paprika, bieslook, tonijn, chilipeper, courgette.. Dus neem gewoon iets (gezonds) wat je lekker lijkt. Voor dit recept houd ik mijn voorbeeld even aan.

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. (Hete lucht: 180 graden)
2. Snijd de lenteui en rode paprika in stukjes, de rode ui en basilicum fijn snijden en de cherrytomaatjes kun je halveren.
3. Neem een muffinblik en vet de vormpjes in met wat boter of olie.
4. Breek de eieren in een kom, doe er wat zout en peper bij om het op smaak te brengen en pureer het met de staafmixer tot het een beetje schuimig/luchtig wordt.
5. Heb je papieren muffinvormpjes, zet deze dan nu in de vormpjes in het blik. Heb je ze niet, ook niet erg. Verdeel dan de ingrediënten over de 12 muffinvormpjes en verdeel vervolgens het eiermengsel met een lepel ook over de vormpjes.
6. Zet het zo 20 minuutjes in de oven.

De muffins zullen in de oven rijzen maar als je de deur van de oven openmaakt, ook na 20 minuutjes, zullen ze inzakken, no worries, dat is normaal. Ze zijn lekker om warm te eten maar koud zijn ze ook lekker (dus perfect om als lunch mee te nemen naar school of werk).


Tonijnsalade met avocado

– 2 blikjes tonijn (op water)
– 1 avocado
– 1/3 komkommer in kleine blokjes gesneden
– 2 eetlepels fijngesneden rode ui
– Een handje fijngesneden koriander
– 1 bosui, gesneden
– ½ theelepel knoflookpoeder
– Sap van een halve limoen
– Peper en zout
– Krop ijsbergsla of romaine sla

1. Giet de tonijn af en doe de stukken in een kom. Haal alles goed uit elkaar met een vork.
2. Die het vruchtvlees van de avocado erbij en prak alles tot er geen grote stukken meer in zitten.
3. Voeg dan de komkommer, rode ui, koriander, bosui en het knoflookpoeder toe. Meng alles en voeg het limoensap toe.
4. Op smaak brengen met zout en peper en ongeveer 20 minuutjes laten staan om de smaken goed te laten mengen.
Je kunt het natuurlijk op geroosterd brood o.i.d. serveren maar het meest gezonde is om het op slablaadjes te serveren.

 


Eiersalade

– 1 avocado
– 4 hard gekookte eieren, gepeld en in stukjes gesneden
– 1 bosui, fijn gesneden
– 1 eetlepel Griekse yoghurt
– ½ eetlepel limoensap
– Snufje knoflookpoeder
– Snufje zout
– Snufje peper

1. Snijd het vruchtvlees van de avocado in stukjes en doe ze in een kom. Prak de avocado fijn en voeg dan het limoensap, de bosui, het knoflookpoeder, zout en peper toe en mix alles door elkaar.
2. Doe vervolgens de stukjes ei erbij en blijf mengen.
3. Voeg dan de Griekse yoghurt toe en meng alles nog even goed tot het een romige massa is.


Broodjes
9 stuks
Wil je tóch iets van brood bij je Paasontbijt/brunch eten, dan heb ik hier een niet-slecht recept voor je, komtie!

– 3 eieren
– 3 eetlepels Griekse yoghurt
– ½ theelepel bakpoeder
– 1 eetlepel honing

1. Splits de eieren, doe de dooiers in een kom en de eiwitten in een andere kom.
2. Doe de yoghurt en honing bij de dooiers en mix het goed door elkaar.
3. Doe dan het bakpoeder bij de eiwitten en mix dit met een mixer tot het stijf is. Als je erg fanatiek bent of geen mixer hebt, kun je het ook zelf kloppen, met een garde.
4. Als het stijf is, voeg dan voorzichtig demix met de dooiers bij de opgeklopte eiwitten en roer ze voorzichtig door elkaar.
5. Neem een bakplaat bekleed met bakpapier en lepel met een eetlepel steeds een portie op het bakpapier. 1 eetlepel = 1 broodje. Als het goed is is het een fluffy massa, duw die plat met de lepel tot ie een doorsnee heeft van ongeveer 12-15 cm en 1 cm hoog is,
6. Bak nu de broodjes in een oven op 150 graden, 20-15 minuutjes.
7. Check af en toe of er nog niks in brand staat 🙂
Het worden vrij platte broodjes.


Scrambled eggs

Dan heb ik hier nog een filmpje voor jullie waarin Gordon Ramsay jullie uitlegt hoe je de perfecte scrambled eggs maakt. Niet eens zo heel lastig!


En last but not least, een
gekookt eitje. Want wat is Pasen zonder een gekookt eitje?!
In de afbeelding beneden staat hoe lang je een eitje moet laten koken om het precies naar wens te krijgen.