“Roggebrood”
1 brood
Let op, dit is geen écht roggebrood maar de structuur lijkt er heel erg op en het vult net zo goed als roggebrood.

Ingrediënten
– 225 gram zonnebloemzaden
– 150 gram lijnzaad (heel zaad, als je gebroken zaad gebruikt dan moet je meer water toevoegen)
– 150 gram havervlokken
– 25 gram chia zaden
– 35 gram psyllium husk poeder (of vlozaad of fiber husk – is het zelfde)
– 1/2 theelepel zout
– 450 ml lauw warm water
– 35 gr gesmolten kokosolie
– 20 gram honing (of agavesiroop)

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
2. Meng in een kom de zonnebloemzaden, het lijnzaad, havervlokken, chia zaden, psyllium husk poeder en het zout.
3. Voeg erna het lauw warme water toe met de gesmolten kokosolie en honing.
4. Roer het geheel ongeveer 2 minuten goed door.  Het zal heel dik worden.
5. Schep de mix dan in een bakvorm van ongeveer 20cm x 10cm (de “gewone” cakevorm) en maak de bovenkant vlak met een natte hand.
6. Bak het brood 30 minuten en ga met een mes langs de rand van de bakvorm en keer het brood om op een bakplaat. Bak het brood dan nog 1 uur totdat de buitenkant mooi bruin gekleurd is en het brood hol klinkt als je er op klopt. Dit kan, afhankelijk van de oven, ook nog wat langer duren.

Je kunt van alles aan het brood toevoegen zoals bijvoorbeeld (hazel)noten. Ook kun je amandelmeel toevoegen voor een brood dat wat zachter is van structuur. Voeg dan 150 gram amandelmeel toe bij de droge ingrediënten en 75 ml extra water.

PS. Dit recept is van www.emmysglutenvrij.nl

Wil je een brood met weinig tot geen koolhydraten? Dan is dit recept voor keto brood echt iets voor jou! Het is érg lekker.