Shari Coenen

Goedkoop boodschappen doen, maar toch gezond eten

Wat ik regelmatig hoor is dat gezond eten duur is. Gezond boodschappen doen is duur, kant-en-klaar maaltijden zijn lekker goedkoop en makkelijk. Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Met deze tips wil ik je laten inzien dat gezond eten niet duur hoeft te zijn.

1. Maak op wat je in huis hebt

Het besparen begint al voordat je een stap buiten de deur hebt gezet. Neem eens een kijkje in je voorraadkast, diepvries en koelkast. Heb je niks meer waar je een gerecht mee kunt maken? Wat pasta, groenten en olijfolie en dan heb je al een prima hoofdgerecht.
Neem je ook eens voor om je diepvries (of koelkast, of voorraadkast) leeg te maken. Bedenk gerechten met zoveel mogelijk voedingsmiddelen die je al in huis hebt en vul ze eventueel aan met iets wat je wél nog moet kopen.

2. Invriezen

Het is zonde om eten weg te gooien natuurlijk dus als je teveel hebt gemaakt, vries het dan in. Zorg dat je een berg aan plastic bakjes/zakjes in huis hebt om dingetjes in te vriezen. Vries het in 1 à 2-persoonsporties in zodat je niet een heleboel moet ontdooien terwijl je het maar voor 1 persoon nodig hebt. Altijd handig om een gerecht op voorraad te hebben wat je alleen nog moet opwarmen.

3. Afwegen

Volgens mij is dit wel een wereldwijd probleem: de hoeveelheid pasta en rijst inschatten voor in een gerecht. Als ik pasta maak, is het áltijd teveel, veel te veel! Nou kan ik het natuurlijk invriezen zoals ik net zei, maar dan kom ik elke dag pasta aan het eten geloof ik.
DUS, sinds kort weeg ik gewoon mijn porties af. Voor vrouwen houd ik 75 gram ongekookte pasta aan en voor mannen 100 gram. Dit zijn nog steeds ruime porties! Wil je graag afvallen, hou dan 60 en 80 gram aan en vul de rest aan met groenten. Voor rijst houd ik ook dezelfde hoeveelheden aan.

4. Recepten met restjes

Een perfect recept voor je restjes op te maken is een frittata. Het enige wat je nodig hebt zijn 2 eieren per persoon, een scheutje olijfolie en de restjes groenten. Je kunt er zelfs pasta bij doen. Je kunt DIT recept aanhouden, alleen even de ingrediënten vervangen door jouw restjes.

Onderstaande video kwam ik tegen op Facebook. Ze maken een bouillon van allemaal restjes zoals aardappelschil, stengeltjes van kruiden en de velletjes van knoflook. Dit is al een heel goed idee maar je kunt het natuurlijk ook doen met de halve paprika, stukje wortel en restje courgette wat je over hebt. Neem een diepvrieszakje, vul deze steeds met restjes en maak eens in de zoveel tijd een lekkere bouillon. Hoe het precies moet en hoe je ‘m kunt bewaren, zie je allemaal in de video 🙂

Heb je verse kruiden over? Snijd ze dan in stukjes, neem een bakje met ijsblokvormpjes, verdeel hier de kruiden over, vul aan met water of olijfolie en vries in. Ontdooien als je het nodig hebt 🙂 Superhandig om gewoon in de pan bij een gerecht erbij te gooien. Ik maak ze zelf met olijfolie.

5. LIJSTJE MAKEN

Deze zet ik in hoofdletters want deze is BELANGRIJK! Ik weet precies hoe het gaat als je onvoorbereid in de supermarkt loopt.
Hmm, ik neem wat kip en vis, en dan wat groenten erbij”.
*loopt langs de pasta* “ohh, pasta! Heb ik ook wel zin in, die maak ik ook nog wel deze week. Ff teruglopen om 1 kilo tomaten te halen om verse pastasaus te maken, ohja, en verse kruiden dan ook maar”.
*loopt langs de koeling* “Griekse yoghurt! Had ik die nou nog? Geen idee, neem maar een grote emmer, voor de zekerheid”.
Had ik eigenlijk nog wel pasta? Wel spaghetti, maar penne? Ik neem maar een zak mee, just to be sure”.
Oeh, aardbeien, 2e voor de helft van de prijs. Dan maar 2 bakjes, gaat wel op”.

Je komt thuis, begint de boodschappen in te ruimen en komt nog 2 emmertjes Griekse yoghurt tegen in je koelkast, 1 zak ongeopende penne en nog een bakje aardbeien wat je eergisteren had gekocht. Oeps.. Dan ga je diezelfde week ook nog onverwachts uiteten en ligt die kilo tomaten te verrimpelen in je koelkast. De dag erna kom je laat thuis van het sporten en heb je écht geen zin meer om nog die vis te maken, dan maar pizza bestellen..
I made my point. Dus, lang verhaal kort: MAAK EEN BOODSCHAPPENLIJSTJE! Plan wat je gaat eten, 2, 3, 4 dagen, desnoods een hele week vooruit!

Wat ook heel handig is: hang een briefje op je koelkast waar je meteen opschrijft wat er op is. Zo vergeet je niks.

6. Seizoensproducten

Check zo nu en dan eens de seizoenskalender. Als je groenten & fruit van het seizoen eet, hebben ze altijd meer smaak en zijn meestal ook op z’n goedkoopst.

Voor een printformaat kun je HIER klikken om ‘m te downloaden of kijk op de onderstaande links voor een online overzicht.
Groenten per seizoen
Fruit per seizoen

7. De markt

Ga eens naar de markt. Hier bespaar je écht geld en heb je ook nog eens verse producten. Ik begrijp het als je niet elke keer dat je boodschappen doet, naar de markt wilt gaan maar plan het dan eens in als je veel nodig hebt.

8. Het huismerk

Het welbekende huismerk. Hier hoef ik niet veel over te vertellen, denk ik. Probeer eens wat vaker de huismerk variant. Het is echt zo dat je vaak alleen voor de naam betaalt.

9. Minder vlees & meer groenten

Vlees kan best wel prijzig zijn dus bedenk je eens of je niet af en toe eens een kleinere portie vlees zou kunnen eten en dan gewoon een extra courgette (of een andere groente) kunt toevoegen aan je maaltijd. Win-win!
En ohja, vega-burgers (van het huismerk) zijn echt stukken goedkoper dan vlees! En net zo lekker.

10. Multifunctioneel

Groenten als wortel, komkommer, paprika en selderij zijn multifunctioneel. Ze passen in heel veel gerechten maar je kunt ze ook gewoon als snack tussendoor eten. Mocht je aan het einde van de week dus (ondanks deze tips) met wat extra paprika zitten, gewoon in reepjes snijden en meenemen naar je werk.

10.1 Korte ingrediëntenlijst

En dan nog ff snel een tip voor je gezondheid: let eens op de ingrediëntenlijst van de dingen die je in je karretje gooit. Hoe langer de ingrediëntenlijst, hoe meer troep het bevat. Ga voor de producten met zo min mogelijk ingrediënten.

Facebook
Twitter
LinkedIn