Shari Coenen

Voeding bij stress

1. Hou ’t simpel

Als je het druk hebt of niet lekker in je vel zit, is het des te belangrijker om gezond te eten. Dit wilt echter niet zeggen dat je elke dag drie culinaire hoogstandjes moet maken. Krijg je ’t niet opgebracht om voor morgen een lunch salade te maken? Wat dacht je van gehalveerde cherrytomaatjes, stukjes komkommer en stukjes mozzarella met een scheut olijfolie? Gewoon gezond hoor, en binnen vijf minuten klaar.
Avondeten? Wat dacht je van dit recept? Je mag natuurlijk ook groenten bereiden hoor, maar persoonlijk heb ik daar dan dus geen zin in. Dit is een voorbeeld van n super simpel en gezond gerecht, niks mis mee toch?

Als je het nou nóg simpeler wilt, snij je aardappels in stukjes, kipfilet in stukjes en alle groenten wat je in huis hebt in stukjes. Beetje kruiden en olie erover en hup in de oven.
Je moet jezelf in tijde van stress nooit te veel opleggen want dat maakt het alleen maar erger. Dus als iets makkelijker kan, moet je dat zeker doen!

2. Eet licht verteerbaar voedsel

Wat is licht verteerbaar? Eigenlijk alles, behalve koolhydraten zoals brood, pasta, snoepjes, chips, koekjes.. Precies, alles waar je zin in hebt als je je rot voelt, lekker handig.. Als je last hebt van stress is je lichaam constant gespannen. Constant alert en in de fight-or-flight modus. Dit wilt zeggen dat er maar weinig bloed naar je spijsvertering gaat en je voedsel dus niet optimaal wordt verwerkt. Om deze reden is het dus goed als je dingen eet die door je lichaam makkelijk te verteren zijn, en gelukkig zijn dit dan ook net de gezonde dingen. Die fight-or-flight modus kost je lichaam heel veel energie, je bent snel moe, voelt je niet lekker.. Het scheelt dus als jij dingen eet die makkelijk te verteren zijn. Vooral veel groente en fruit, en weinig koolhydraten.

3. Extra vitamines, mineralen en supplementen

Uit een in het tijdschrift Brain, Behavior and Immunity onderzoek blijkt dat hoogwaardige omega 3-vetzuren, zoals DHA en EPA, de effecten van angst en stress met wel twintig procent kunnen verminderen. Tijdens het onderzoek werd geneeskundestudenten, die gegarandeerd in een stressvolle periode zaten, oftewel een omega 3-supplement of een placebo toegediend. Uit zowel psychisch- als bloedonderzoek werd de conclusie getrokken dat stress met twintig procent werd teruggedrongen bij de studenten die omega 3 kregen.

Magnesium is een anti-stress mineraal. Het werkt kalmerend en helpt je spieren en bloedvaten ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot van het mineraal magnesium via de urine hebben. Dat geldt ook voor lichamelijke stress, als je bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk hebt of heel intensief sport.

Wie bloot staat aan veel stress, is dus een grootgebruiker van dit belangrijke mineraal. Daarom is het in een stressvolle periode altijd verstandig om meer magnesiumrijke voedingsmiddelen te eten.
Magnesium komt vooral voor in donkere bladgroenten, zoals spinazie. Andere goede bronnen van magnesium zijn: noten, zaden, rauwe cacao, avocado’s, bananen, gedroogde abrikozen, gedroogde vijgen, peulvruchten en schaal- en schelpdieren. Pseudogranen zoals quinoa en boekweit zijn ook rijk aan magnesium. Kruiden die hoger zijn in magnesiumgehalte zijn dille, kruidnagel, basilicum en komijn.

Meer informatie over vitamines, mineralen en andere aanvullende supplementen bij stress vind je hier.

4. Terug naar de basis

Zoals ik al eerder zei: leg jezelf niet te veel op in tijden van stress. Ga terug naar de basis. Drink je 1,5 liter water per dag? Eet je minimaal 2 stuks fruit per dag? Als je koolhydraten eet, neem je de volkoren producten? 
Als je zorgt dat je je in ieder geval aan deze drie dingen houdt, dan ben je al heel goed op weg.

5. Ontbijt goed

Als ik met klanten spreek die niet lekker in hun vel zitten, en we hebben ’t dan over hun voeding, zeggen ze al-tijd dat ze het ontbijt wel nog gezond doen. Ik weet niet waarom, ik herken ’t zelf ook, maar op de één of andere manier is het ontbijt gewoon makkelijk gezond te houden. Doe dit dan ook! Het is de eerste maaltijd van de dag, doe je die goed, heb je meteen een goed begin van de dag! Dat is niet alleen voor je lichaam goed, maar ook voor je eigen gevoel.

6. Chocolade

En dan de laatste tip.. Als het echt heel erg is en je hebt het ECHT nodig, geef er dan maar aan toe. Trek die reep chocolade uit de kast, desnoods de zak chips er nog bij, leef je uit, doe ’t goed en GENIET ER OOK VAN! Niet jezelf zielig vinden erna, spijt hebben of boos op jezelf zijn. Het was lekker, je had ’t even nodig, morgen is weer een nieuwe dag. Wel morgen dan weer gezond beginnen he, zie tip 5.

Facebook
Twitter
LinkedIn