Shari Coenen

In de aanval tegen corona

Lieve mensen, ⁣

⁣Zijn we allemaal een beetje bijgekomen van de aankondigingen van gisteren? Ik probeer mezelf niet te laten meeslepen met al het nieuws wat je meekrijgt. Zelfs als je geen nieuws volgt ontkom je er niet meer aan.⁣

In het kader van “de aanval is de beste verdediging” wil ik jullie bij deze wat tips meegeven om in ieder geval jezelf te beschermen en daardoor ook anderen om je heen. ⁣

Let op: ik beweer niet dat je door mijn tips geen griep meer kunt oplopen.⁣

Eerst een korte uitleg over ons immuunsysteem en virussen.

Wanneer een virus je lichaam binnenkomt, komt je immuunsysteem in actie. We hebben een specifiek en een a-specifiek immuunsysteem. Je specifieke immuunsysteem richt zich telkens op een bepaalde ziekteverwekker en onthoudt dit ook voor een volgende keer. Zoals de griepprik werkt dus. Het specifieke immuunsysteem heeft een geheugen en elke keer als diezelfde indringen binnenkomt dan weet het hoe te reageren. Hierdoor ben je steeds beter beschermd. ⁣

Bij zo’n immuunreactie zet ons lichaam witte bloedcellen in, met name de T-lymfocyten. Deze zijn in ons lichaam betrokken bij de specifieke afweer. ⁣

Het coronavirus is voor ons allemaal nog onbekend en daarom kan het een flinke lichamelijke reactie bij ons uitlokken, het is een nieuwe indringer. Voor je lichaam is het dus ook een net iets heftigere reactie dan de bekende griepvirussen die elk jaar langskomen. (Ook die zijn elke keer weer iets anders maar dat is een verhaal voor een volgende keer). Je kunt je lichaam dus enorm helpen door het juist in deze tijd (extra) te ondersteunen met goede voeding en aanvullingen op voeding.⁣

Vetten

Zorg dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt. Olijfolie, kokosvet, avocado, vette vis en nootjes. Allemaal houdbaar of in te vriezen dus inslaan! ? ⁣

Vitamines en mineralen

Laat asjeblieft alle kant-en-klaar maaltijden, pakjes, zakjes en andere zooi in de winkel staan. Ik begrijp dat het in deze lockdown aantrekkelijk klinkt om alleen maar kant-en-klaar maaltijden in huis te halen maar NEE, niet doen. Ga voor de verse producten, verse groenten en vers fruit. Diepvriesgroenten en fruit zijn trouwens ook prima, mocht je willen hamsteren. Maak zelf je groentesoep, je pastasaus en salades. Je lichaam heeft gezonde voedingsstoffen nodig en die zitten niet in kant-en-klare producten.⁣

Zorg goed voor je darmen

Onze weerstand zit in onze darmen. Eet dus voldoende vezels: groenten, fruit en volkoren producten. Probeer alle zoetigheid, wit brood, witte pasta en alcohol zo veel mogelijk achterwege te laten.⁣

Supplementen

Een multivitamine is altijd prima in deze situatie. Als je specifiekere supplementen wilt raad ik je sowieso vitamine C aan. Vitamine C ondersteunt de witte bloedcellen in je lichaam. Vitamine C moeten we uit onze voeding halen omdat ons lichaam het niet zelf kan aanmaken. Helaas is onze voeding tegenwoordig daar niet meer voldoende geschikt voor dus raad ik je aan om in dit geval vitamine C bij te slikken. ⁣

Even als voorbeeld: een sinaasappel bevat 50mg vitamine C, we hebben ongeveer 1000mg per dag nodig. Met een extra sinaasappel ga je het dus niet redden. Al is dat wel altijd goed natuurlijk ? Niet nou het fruit links laten liggen en over gaan op de supplementen he! Supplementen zijn een aanvulling en dat zullen ze ook altijd blijven.

<3 En als laatste <3

Zullen we allemaal goed op elkaar letten? Ik zie dat er veel groepen en oproepen op social media ontstaan van mensen die hun hulp aanbieden. Dat is su-per lief maar een grote groep mensen die de hulp kan gebruiken zit niet op Facebook en Instagram. Denk dus bijvoorbeeld ook aan je bejaarde buurvrouw die misschien geen boodschappen maar durft te doen.⁣

Stuur me vooral een berichtje als je nog vragen hebt want ik denk graag met je mee!⁣

Blijf allemaal gezond en je hoort snel weer van me ?

Facebook
Twitter
LinkedIn