Shari Coenen

Supplementen: waar moet je op lettten?

Home/Lichaam en lichamelijke klachten/Supplementen: waar moet je op lettten?

Als je een supplement koopt ga je er waarschijnlijk van uit dat het doet wat het moet doen en dat het zo je klacht wel oplost. Maar bij het kiezen van een juist supplement komt nog best veel kijken. Het is helaas niet zo simpel als “ik neem een vitamine D supplement dus mijn vitamine D wordt aangevuld”. Maaarrr, geen paniek, ik leg je alles uit wat je moet weten. Hieronder staat deel 1 🙂

Deel 1: opneembaarheid van een supplement

Maagfunctie en maagzuur

Ten eerste heb je een goede maagfunctie en voldoende maagzuur nodig om mineralen zoals ijzer en magnesium te splitsen. Alleen dan kunnen je darmen deze stoffen goed opnemen. Eigenlijk bepaalt je hele voedingspatroon hoe goed een supplement wordt opgenomen in je lichaam. Zo is genoeg water drinken belangrijk en benadelen te veel belastende stoffen (zoals koffie en alcohol) de werking van je supplement.

Heb je chronisch last van je maag en/of darmen? Raadpleeg dan altijd een professional. Je spijsvertering herstellen is de eerste stap om voedingsstoffen goed opgenomen te laten worden in je lichaam.

Opneembaarheid

Ten tweede is de opneembaarheid belangrijk, ook wel de biologische beschikbaarheid genoemd. Dit beschrijft hoe snel je een bepaald supplement kunt verwerken zodat de gunstige eigenschappen tot uiting komen. Als je een supplement neemt wat niet goed opneembaar is dan gaan er veel stofjes van verloren en dat is zonde. Je kunt er zelfs klachten van krijgen en merkt nauwelijks een positieve verandering.

Er zijn bijvoorbeeld bepaalde B-vitamines die je lichaam eerst moet omzetten naar een actieve vorm voordat het ze daadwerkelijk kan gebruiken. Dat geldt specifiek voor B2, B6, B12 en foliumzuur. Die omzetting gebeurt met behulp van je darmen en lever en kost je lichaam energie. Wanneer je dus al vermoeid bent en je lichaam niet extra wilt belasten is het belangrijk dat je een supplement kiest met een actieve vorm van de B-vitamines.

Actieve B-vitamines herken je zo in de ingrediëntenlijst:

  • Vitamine B2: riboflavine-5-fosfaat)
  • Vitamine B6: pyridoxaal-5-fosfaat)
  • Vitamine B12: methylcobalamine)
  • foliumzuur: 5-methyletrahydrofolaat)

Staat op het label een andere verbinding of wordt de vorm niet vermeld? Dan heb je te maken met een inactieve vorm.

Vitamine D is onmisbaar voor een goede werking van je immuunsysteem. Je huid maakt de vitamine aan onder invloed van voldoende zonlicht. Ook je voeding bevat vitamine D; vooral vette vis en in mindere mate vlees en eierdooiers.

Al is vitamine D één van de weinige vitamines die je lichaam zelf kan maken, een vitamine D tekort komt vaak voor. Dat komt omdat de zon in ons land in de winter niet sterk genoeg is. Daarbij maken kinderen, ouderen en mensen met een getinte huid van nature minder snel vitamine D aan.

De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn D2 en D3. In supplementen vind je zowel vitamine D2 als D3. Geef de voorkeur aan D3, want dat is de meest actieve vorm. Vitamine D2 is minder effectief.

Op een etiket herken je de actieve vitamine D3 zo: cholecalciferol. Vitamine D2 staat meestal benoemd als ergocalciferol.

Er zijn nog veel meer belangrijke dingen om op te letten

Leuk dat je het hele stuk tot hier hebt gelezen. Misschien heb je het al op Instagram of Facebook voorbij zien komen.. Ik wilde dit onderwerp over supplementen uitwerken en dat liep redelijk uit de hand. Ik eindigde met een uitwerking van ongeveer 9 A4tjes inmiddels en heb besloten om er een mini-cursus van te maken.

Er is namelijk nog veel meer wat iedereen zou moeten weten over het kiezen van een kwalitatief goed supplement.

In de cursus leg ik je duidelijk uit waar je op moet letten, zoals hierboven eigenlijk. Ingrediënten die je niet in je supplement wilt, stofjes die je er juist wél in wilt hebben, maar ook welke vorm van supplement voor jou geschikt is. Wanneer kies je voor een tablet, een capsule of een poeder bijvoorbeeld?

Te veel mensen lopen nog door de Kruidvat en nemen de eerste beste multivitaminen die ze tegenkomen. Er staat dan op “met extra vitamine D”, jij denkt “klinkt goed!” terwijl er dus misschien niet eens de actieve vorm van vitamine D in zit.

Of je vader is ziek en je wilt hem helpen door een multivitaminen supplement te geven. Je geeft een supplement met allemaal inactieve vormen van vitamines, veel vulstoffen en glansmiddel en maar weinig waar hij echt iets aan heeft. Dan belast je het zieke lichaam meer met het supplement dan dat je het ondersteunt.

Praktische info

Oké, ff praktisch..

Je krijgt een mini-cursus met alle informatie die jij moet weten om een kwalitatief goed supplement te kiezen. Ook heb ik een cheatsheet voor je gemaakt. Een soort van samenvatting die je heel makkelijk op je telefoon kunt opslaan. Die neem je erbij als je in de Kruidvat loopt en je weet binnen een minuut of het potje in je hand geschikt is voor je.

De cursus kost voor de eerste 10 kopers €14,95. Erna kost ‘ie €24,95.

Je kunt ‘m aanschaffen via deze link:

 

Facebook
Twitter
LinkedIn