Shari Coenen

Insuline & waarom je kunt aankomen van te veel koolhydraten

In dit artikel vertel ik je over het belangrijke hormoon insuline. Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel, na het eten van suikers en koolhydraten weer daalt, want een hoge bloedsuikerspiegel is erg slecht voor je gezondheid. Moet insuline vaak in actie komen, doordat je veel en vaak suikers en geraffineerde koolhydraten eet, dan “vergeet” je lichaam als het ware dat het ook je vet kan verbranden als het energie nodig heeft. Ik noem het daarom ook wel het zet-je-vet-vast hormoon. Wil je afvallen dan is het dus echt noodzakelijk om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Nog belangrijk is dit echter om te voorkomen dat je diabetes krijgt en insuline moet gaan spuiten. 

Insuline; zorgt voor energie in je cellen

Je lichaam heeft energie nodig, dat is logisch. Door het eten van suiker of geraffineerde koolhydraten (is ook een vorm van suiker) krijg je een snelle boost energie. Met suiker bedoel ik suikers in allerlei vormen zoals honing, koek, snoep, gezoete yoghurt, vruchtensappen, agavesiroop, en zelfs gedroogd fruit. Deze energie krijg je omdat het eten van deze suikers ervoor zorgt dat het glucosegehalte in je bloed stijgt. Dit wordt ook wel je bloedsuikerspiegel genoemd. Zodra je bloedsuikerspiegel stijgt krijgt je alvleesklier een seintje om het hormoon insuline aan te maken. Insuline is namelijk nodig om de glucose naar je cellen te brengen waar ze nodig zijn om energie te geven. Dit kunnen je spiercellen zijn maar ook cellen in je hersenen zodat je helder kunt denken. Is er een overschot aan suikers dan slaat het lichaam dit op in de voorraadkamer voor barre tijden: je vetcellen. Door dit alles daalt je bloedsuikerspiegel weer. Tot zover is er niets aan de hand, je lichaam werkt perfect.

Verstoringen van je bloedsuikerspiegel

We zijn niet gebouwd als mens op de overvloed van (zoete) voeding en granen die we heden ten dage hebben. We zijn gebouwd op schaarste. Door het te vaak en teveel eten van suikers/geraffineerde koolhydraten raakt je bloedsuikerspiegel uit balans. Je krijgt dan eerst een piek en nadat de insuline haar werk heeft gedaan ontstaat er een dal. Dit herken je misschien wel als een lunchdip; na het eten van vier boterhammen met een kop koffie voel je je moe. Eigenlijk heb je nog zin in een mars. Of je krijgt een dinerdip na het eten van een bord pasta. Languit op de bank lijkt de enige aantrekkelijke optie. Herkenbaar? Dat is het dal in je bloedsuikerspiegel. Je insuline heeft dan zo hard gewerkt dat er een dal is ontstaan in je bloedsuikerspiegel.

Insuline; het vetopslag- en vetvastzet hormoon

Het nadeel van teveel en te vaak insuline in je bloed is dat je cellen het vermogen verliezen om te reageren op deze insuline. Hierdoor gaat je lichaam nóg meer insuline aanmaken want je bloedsuikerspiegel móet naar beneden. Een voortdurend hoge insulineproductie verstoort je stofwisseling. Onthoud dat zolang er insuline in je bloed circuleert je lichaam stopt met het verbranden van vet. Dat is logisch want er is immers genoeg energie te halen uit de glucose in je bloed. Gebeurt dit echter vaak en veel dan gaat je lichaam je vet gewoon vastzetten. Het lijkt er immers op of je je vet nooit nodig hebt voor gebruik van energie, er is altijd energie te halen uit je bloedsuiker. Je lichaam “vergeet” als het ware dat het ook je vet kan verbranden om energie te krijgen. Ook als je minder gaat eten.
Hoe minder gevoelig je bent (geraakt) voor insuline, hoe meer vet je lichaam opslaat. In plaats van je spier- en hersencellen worden je vetcellen bevoorraad. Waardoor jij suikers blijft eten omdat je het gevoel hebt dat je steeds energie tekort komt. Dat klopt ook!  Je lichaam schreeuwt om energie maar de overdaad aan insuline heeft je stofwisseling verstoord. Andersom geldt ook: hoe gevoeliger je lichaam is voor insuline hoe meer suikers er naar je spieren en hersenen gaan om te worden verbrand om je energie te geven.

Ben jij ongevoelig voor insuline?

Het eerste stadium van ongevoeligheid voor insuline, ook wel insulineresistentie genoemd, bevat kenmerken als: enorme trek in suikers en koolhydraten, emotie eten, dikker worden in de taille (zwembandje), steeds meer moeite om af te vallen, vermoeid na een maaltijd, over het algemeen laag energieniveau, hoog cholesterol, last van maagzuur, slapeloosheid, onregelmatige menstruatie. Hierbij hoort dus ook dikker worden zonder dat je meer gaat eten: het grote probleem van veel vrouwen 40+.

Tips bij insulineresistentie

Gelukkig is er iets aan te doen! Een manier om insulineresistentie te voorkomen is minder koolhydraten en suikers eten, en als je dan koolhydraten of suikers eet, verdeel ze dan over de dag. Zorg dat je geen extreme pieken krijgt. Een manier om je insulineresistentie te verbeteren is intermittent fasting. Dat houdt in dat je per dag eet binnen een periode van acht uur. Buiten die acht uur mag je enkel drinken (zonder calorieën!). Meer informatie over intermittent fasting vind je hier. Een andere manier is om gezonder te gaan eten. Dit wil absoluut niet zeggen dat je koolhydraatarm moet gaan eten maar kleine aanpassingen in je eetgewoontes kunnen je insulineresistentie enorm verbeteren.

PS. Deze tekst komt voor een groot deel van de Energieke Vrouwen Academie. Ik ben het niet altijd met hen eens dus de tips heb ik zelf geschreven 🙂

Facebook
Twitter
LinkedIn