Shari Coenen

Tips tegen een opgeblazen gevoel

opgeblazen gevoel

Is jouw buik soms ook zó opgeblazen dat het lijkt alsof je zes maanden zwanger bent? ’s Morgens sta je op met een platte buik, en opeens: zes maanden zwanger. Soms ook nog gepaard met darmkrampen , fantastisch.. Niet dus. De oorzaken van zo’n opgeblazen buik kunnen heel verschillend zijn maar, goed nieuws, soms is het ook makkelijk op te lossen! De meest voorkomende oorzaken/oplossingen heb ik voor je verzameld.

Wist je trouwens dat vrouwen vaker last hebben van zo’n opgeblazen buik? Komt doordat wij gemiddeld een langere darm hebben dan mannen, en we zijn gemiddeld ook nog kleiner dan mannen. Dus meer darm in een kleiner lichaam. Waarschijnlijk hebben wij een langere darm zodat wanneer we zwanger zijn, we meer voedingsstoffen kunnen opnemen. Naast de langere darm hebben we ook nog eens een dieper bekken, dit in combinatie met de langere darm kan er sneller lusvorming ontstaan in de darm van een vrouw. In zo’n lus hoopt zich dan sneller lucht en ontlasting op en dan kun je dus klachten krijgen.

Kan een opgeblazen gevoel ook een ernstige oorzaak hebben?

Er bestaan zó veel oorzaken van een opgeblazen gevoel, de kans is groot dat het iets onschuldigs is. Daar is deze blog ook op gebaseerd, op onschuldige oorzaken. Heb jij echter het gevoel dat er bij jou een ernstigere oorzaak achter zit, ga dan altijd naar de huisarts! Met name als je opgeblazen buik gepaard gaat met gewichtsverlies, gewichtstoename, pijn, misselijkheid en overgeven, bloed in je ontlasting, koorts of een snel uitdijend middel.

1. Herstel je darmslijmvlies met omega 3-vetzuren

Een lekkende darm is een veelvoorkomende oorzaak van een opgeblazen gevoel. Een lekkende darm betekent dat er kleine gaatjes in je darmslijmvlies zitten waardoor er stoffen in je bloed komen die daar niet horen. Je darmslijmvlies kan je herstellen door ontstekingsremmende omega 3-vetzuren te eten: vis, lijnzaad, hennepzaad en walnoten.

Google trouwens eens “leaky gut”. Veel mensen hebben hier last van zonder dat ze het weten. Het kan nog veel meer klachten veroorzaken dan alleen een opgeblazen gevoel. Gelukkig zijn er simpele oplossingen voor.

2. Cafeïne

Net als alcohol is koffie een vochtafdrijver, wat kan leiden tot vertraging van de verplaatsing van voedsel in je darmen en daarmee tot verstoppingen. Beperk de inname van cafeïne (dit zit vaak ook in energiedrankjes) en drink bij iedere kop koffie een glas water.

3. Gluten

Gluten, een eiwit dat zit in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut, is een veelvoorkomende oorzaak van een opgeblazen buik. Persoonlijk vind ik dat tegenwoordig al snel wordt geroepen dat iemand last heeft van glutenintolerantie. Je kunt ook gewoon gevoelig zijn voor gluten, het wilt niet zeggen dat je ze radicaal uit je leven moet bannen. Anyway, probeer het eens uit. Als ik buiten de deur lunch en ik heb de optie om een glutenvrij broodje te bestellen dan doe ik dit ook (ik denk er niet elke keer aan hoor). Eerlijk is eerlijk, ik merk ook het verschil, glutenvrij voelt voor mij net iets fijner aan.

4. Extra vezels

Constipatie is waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak van een opgeblazen gevoel; een dikke darm vol ontlasting geeft een traag, opgeblazen gevoel. Er zijn veel oorzaken maar het toevoegen van extra vezels is altijd goed. Om deze reden adviseer ik dus altijd aan (bijna) elke maaltijd extra groenten toe te voegen. Eet je een broodje, doe er schijfjes komkommer en blaadjes sla op. Eet je pasta, gooi er twee extra paprika’s in. Tussendoortje, cherrytomaatjes, worteltjes, stukjes komkommer.. VEZELS! Ze zijn hartstikke goed om je darmen in beweging te houden. Vezels kunnen namelijk niet door je darmwand heen en zijn dus een opvulling voor je darmen, dit zorgt ervoor dat alles in beweging blijft en je minder snel last zult hebben van constipatie.

Voeg je al extra groenten toe aan je maaltijden maar heb je nog steeds last van constipatie? Probeer dan een psylliumvezels. Het is een potje, te koop bij het Kruidvat voor een paar euro. Meng ’s ochtends een lepeltje vezels in een glas lauw water en drink het op. Je kunt ze ook door je yoghurt doen, je proeft er niks van. Drink wel altijd extra water als je psylliumvezels neemt!

5.Liever wat meer calorieën dan kunstmatige zoetstoffen

Eet of drink jij veel light-producten of gebruik je zoetjes in je koffie? Kunstmatige zoetstoffen zijn een veelvoorkomende oorzaak van een opgeblazen gevoel omdat ze niet worden opgenomen in de dunne darm en in de dikke darm terecht komen om te worden gefermenteerd. Hierdoor ontstaat veel darmgas. Uit recent onderzoek blijkt ook dat ze schadelijk zijn voor je gezonde darmbacteriën. (Ik ben trouwens sowieso van mening dat je light-producten beter kunt mijden en dat je er zelfs van kunt aankomen).

6. Beweging

Je darmen komen pas in beweging als jij in beweging komt. Te veel zitten is een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat voedsel te langzaam door je darmen reist. Twee uurtjes sporten in de week compenseert niet het urenlang zitten achter een computer of televisie. Zorg dat je nooit langer dan een uur achter elkaar zit en neem dan even wat beweging. Heb je een kantoorbaan? Ga dan bijvoorbeeld naar het toilet op de verdieping boven of onder je.

BELANGRIJK!

Ik herhaal het nog een keer: heb jij het gevoel dat het bij jou een minder onschuldige oorzaak heeft en/of heb je last van een opgeblazen buik gepaard met gewichtsverlies, gewichtstoename, pijn, misselijkheid en overgeven, bloed in je ontlasting, koorts of een snel uitdijend middel, neem dan contact op met een medisch specialist!

Facebook
Twitter
LinkedIn